- 3,4K
- 2
- 0
-
23 nov. 2021 15:32:03
-
12 mrt. 2023 23:06:38
Er zijn volgens mij 2 opties, beide betekenen wel een investering:
1 - HUE F@H werkt perfect samen met Philips HUE. Ik heb mijn buitenverlichting voorzien van Philips HUE lampen. Die komen ook naar boven in je F@H app. Zo kun je ze verbinden aan schakelaars/sensors of scenes. Omdat HUE lampen nogal prijzig zijn kun je ook goedkopere zigbee lampen kopen en die verbinden met je HUE bridge (die heb je iig nodig). Ikea of INNR hebben zigbee lampen die op de HUE bridge kunnen. Eventueel kun je ook kiezen voor een Zigbee dimmer. Ook die kan op de HUE bridge worden aangemeld. Heb ik gedaan onder mijn veranda waar ik bijzondere ledlampen wilde hebben die “dom” zijn. Op die manier kun je dus bestaande lampen toch in HUE en dus F@H integreren (is niet heel goedkoop).
2 - F@H actoren Je zou kunnen overwegen om je huidige schakelaars voor de tuinverlichting te vervangen voor F@H wireless schakelactoren. Is natuurlijk afhankelijk waar de huidige schakelaars zitten. Als dat in de buitenlucht is gaat dit niet lukken. Zitten ze binnen of bijv in de schuur, dan zou het kunnen (mits afstaand naar woning niet te groot is). Je zou ook met centrale actoren kunnen werken maar dat wordt echt complexer en vraagt een grotere investering.
Ik zou voor HUE gaan. Is makkelijk zelf aan te leggen en in te stellen. Nog een voordeel van HUE is het zigbee protocol. Iedere node vormt ook een zender (mesh netwerk). Dus iedere lamp en schakelaar geeft het signaal verder door. Daardoor kun je makkelijk een grote tuin bestrijken. In jouw geval moet je wel alle ouderwetse schakelaars aan laten staan. Aan/uit schakelen doe je immers met de app of F@H sensors. Laatste tip: er bestaan inmiddels batterij-loze zigbee schakelaars, ook voor buiten. Daarmee kun je buiten een lamp schakelen of bijv een scene triggeren.
Commentaar geven op de vraag